دفاع شی جین پینگ از سابقه حقوق بشر چین
نوشته شده توسط : sadis
باراک اوباما و شی جین‌پینگ

انتظار می رود شی جین‌پینگ رئیس جمهور آینده چین شود

شی جین پینگ معاون رئیس جمهوری چین که انتظار می رود رهبر این کشور شود، در سفری به واشنگتن از سابقه حقوق بشر کشورش دفاع کرده است.

آقای شی روز سه شنبه در جریان مراسم نهار در وزارت خارجه آمریکا گفت که چین در ۳۰ سال اخیر دستاوردهای "عظیمی" در زمینه حقوق بشر داشته اما افزود "البته همیشه جا برای بهبود هست."

به گفته مقام ها آقای شی و باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا درباره تجارت و مساله واحد پولی و همچنین موضعگیری چین در قبال بحران سوریه گفتگو کردند.

آقای اوباما در دیدار با شی جین پینگ همچنین گفت "حیاتی" است که واشنگتن روابط قوی با پکن را حفظ کند.

آقای شی هم گفت امیدوار است که دیدارش تفاهم و دوستی متقابل میان دو قدرت را تقویت کند.

انتظار می رود که آقای شی، ۵۸ ساله، جانشین هو جین تائو رئیس جمهوری فعلی این کشور شود. آقای جین تائو باید امسال از رهبری حزب کمونیست و در سال آینده از ریاست جمهوری بازنشسته شود.

آمریکا و چین بر سر تجارت، واحد پولی و حقوق بشر اختلاف نظر دارند. ماه گذشته وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره سوریه توسط چین - و روسیه - باعث خشم مقام های آمریکایی شد.

آقای شی که تا پایان هفته در آمریکا خواهد بود گفت "تبادل نظری بی پرده" در زمینه حقوق بشر با جو بایدن، همتای خود، و هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا داشته است.

او گفت: "من تاکید کردم که چین طی سی و اندی سال قبل از زمان اصلاحات و گشایش، دستاوردهای عظیم و قابل تشخیصی در زمینه حقوق بشر داشته است."

او اضافه کرد: "البته وقتی نوبت به حقوق بشر می رسد، همیشه جا برای بهبود هست."

اظهارات او مشابه نقطه نظرهای یک سال قبل هو جین تائو رئیس جمهوری چین در جریان سفر به واشنگتن است.

سفر آقای شی همزمان با نگرانی ها در مورد سرکوب تظاهرات در تبت توسط حکومت چین صورت می گیرد. فعالان حقوق بشر هنگام ورود معاون رئیس جمهوری چین، در برابر کاخ سفید تظاهرات کردند.

کیم غطاس خبرنگار بی بی سی در واشنگتن می گوید که برخورد آقای اوباما در این دیدار گرم اما قاطع بود.

واشنگتن در مورد آنچه شیوه های غیرعادلانه و همچنین دستکاری ارزش یوان می داند بر پکن فشار آورده است.

آقای اوباما روز سه شنبه گفت: "ما خواهان کار با چین برای اطمینان از این هستیم که وقتی نوبت به نظام اقتصاد جهانی می رسد همه به قوانین مسیری که در آن حرکت می کنیم احترام می گذارند. این شامل اطمینان از یک جریان متوازن تجاری نه فقط میان آمریکا و چین بلکه در همه جهان است."

آقای اوباما افزود: "در مورد مسائل حیاتی مثل حقوق بشر همچنان تاکید خواهیم کرد که به اهمیت شناسایی آرزوها و حقوق همه مردم اعتقاد داریم."

او همچنین از افزایش همکاری اقتصادی با آمریکا تمجید کرد و گفت همه مسائل باید از طریق گفتگو حل شود "نه حفاظت گرایی".

به گفته یک مقام آمریکایی که از او نام برده نشد، آقای اوباما به طور خصوصی به آقای شی گفت که از وتوی قطعنامه سوریه توسط چین مایوس است.

طلوع سیاسی

شی جین پینگ

شی جین پینگ در پنتاگون مورد استقبال قرار گرفت

معاون رئیس جمهوری چین در ادامه روز سه شنبه در پنتاگون با لئون پانه تا وزیر دفاع آمریکا دیدار کرد.

آقای شی و آقای پانه تا در آغاز دیدار کمی صحبت کردند اما به سوالات خبرنگاران پاسخ ندادند.

آقای بایدن که سال گذشته برای آشنایی با همتای چینی خود به پکن رفته بود، در این سفر رسما میزبانی از آقای شی را بر عهده دارد.

سفر آقای شی جین پینگ زمانی انجام می شود که تنش‌ها بین ایالات متحده آمریکا و چین در جبهه‌های مختلفی رو به افزایش است.

در برخورد با بحرانهای اخیر خاورمیانه نیز دو کشور در نقطه مقابل هم قرار داشته‌اند.

آقای شی پیش از سفر به آمریکا در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست گفت که تجربه ۴۰ سال اخیر نشان می دهد که روابط خوب دو کشور چین و ایالات متحده آمریکا به نفع هر دو کشور است.

آقای شی درباره ناخرسندی آمریکا از "پایین نگه داشتن ارزش پول چین در برابر دلار" می‌گوید که کشورش در این زمینه "قدم‌های موثری" برداشته است.

او در عین حال گفته که امیدوار است آمریکا به خواسته‌های مشروع کشورهای آسیایی احترام بگذارد.

آقای شی رسما ً در ۱۸ اکتبر سال گذشته میلادی به سمت قائم مقام کمیسیون مرکزی نظامی چین انتخاب شد، سمتی که هو جین تائو، رئیس جمهور فعلی چین تا پیش از رسیدن به مقام دبیر کلی حزب کمونیست و متعاقبا ً کسب مقام ریاست جمهوری در اختیار داشت.

با این انتصاب، انتظار می رود که شی جین‌پینگ ۵۸ ساله، در سال جاری میلادی به عنوان دبیر کل حزب کمونیست چین انتخاب شود و سال آینده کرسی ریاست جمهوری را به دست آورد.

از ماه‌ها پیش، طلوع ستاره اقبال سیاسی آقای شی توجه رسانه های غربی را هم به خود جلب کرده است، تا جایی که ماهنامه بریتانیایی New Statesman آقای شی را در رتبه چهارم بانفوذترین مردان جهان قرار داده است.

در راستای تلاش چین برای جلب دوستی مخاطبان جهانی که به "دیپلماسی لبخند" مشهور است، آقای شی قرار است به ایالت آیوا هم سری بزند، جایی که او ۲۷ سال پیش، هنگامی که یک مقام معمولی دولت چین بود، به آن سفر کرده بود.

شهر لس آنجلس در ساحل شرقی آمریکا نیز در دستور سفر آقای شی قرار دارد.





:: برچسب‌ها: نور ,
:: بازدید از این مطلب : 566
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: